vwo, havo, mavo, tweetalig onderwijs en sportklas

FAQ

Veelgestelde vragen 

Algemeen
Indeling van de dag
Magister en Zermelo
Extra hulp

Aanmeldingsformulier

Algemeen

Hebben jullie aparte mavo-, havo- en vwo-brugklassen?

Ja, iedereen begint in een aparte brugklas voor mavo/havo-, havo/vwo- of vwo afhankelijk van het advies van de basisschool. We vinden het erg belangrijk dat elke leerling op de juiste plek terechtkomt. Of dat nu mavo, havo of vwo is: deze niveaus hebben elk hun eigen kenmerken en leiden alle drie naar een waardevol diploma. Door de een tweejarige brugperiode krijg je langer de tijd om je te ontwikkelen en te ontdekken welk niveau het beste bij je past.

Welke talen kan ik leren op school?

In de brugklas krijg je Frans en Engels. Vanaf leerjaar 2 kun je ook Duits kiezen.

Werken jullie met boeken of laptops?

We werken in het lokaal met boeken. Dat vinden we prettig. Natuurlijk gebruiken we geregeld de computer in de lessen. Deze lessen worden dan in het computerlokaal gegeven. Sommige lesmethodes hebben ook een digitale site met oefeningen. Zo kun je extra goed worden in een vak. Hier kun je thuis digitaal aan werken.

Waarom moet ik voor ‘t Atrium kiezen?

Er zijn veel redenen om voor 't Atrium te kiezen. Hier vind je er bijvoorbeeld een paar. Wat veel brugklassers ook belangrijk vinden: we zijn een kleinschalige school. We kennen elkaar allemaal goed en er hangt een fijne sfeer. De docenten werken in vaste teams. Daardoor weten we goed van elkaar wat we doen. Er zijn korte lijnen tussen de leerlingen, docenten en ouders. Je wordt bij ons echt gezien en je gaat niet op in de massa. Doordat we je veel keuzes aanbieden, kun je je goed voorbereiden op de toekomst zoals jij die voor je ziet. Daarnaast vinden we het belangrijk dat jij je ontwikkelt en dat we je leren om zelfstandig keuzes te maken om zo je grenzen te verleggen.

Wat heeft ’t Atrium voor speciaals?

Dat is nogal wat! Om te beginnen met de keuze uit profielen in de onderbouw. Daarvan bieden we je er in de brugklas drie aan: Atrium International, Xplore en Sportklas. Atrium International is voor wie uitstekend Engels wil leren (of een andere moderne taal) en meer van de wereld wil weten én zien. Bij Xplore draait het om het ontdekken en onderzoeken van de wereld om je heen. De Sportklas is er voor de sportievelingen.

Verder zijn we trots op onze tweejarige brugklas en ons flexrooster. Ook dat zul je niet op elke school vinden. Hier lees je er meer over. We bieden ook vakken aan die andere scholen niet hebben, zoals Creative Science (klas 1 en 2) en Big History Project (vwo 5).

Daarnaast hebben we veel extra activiteiten. Een paar voorbeelden, afhankelijk van het profiel dat je kiest:

  • het brugklaskamp;
  • buitenlandse excursie naar bijvoorbeeld Canterbury;
  • een leuk kunst- en cultuurprogramma voor de hele onderbouw;
  • een reis naar Barcelona in mavo 3, en een skiweek in leerjaar 3 voor de Sportklas;
  • een internationaal uitwisselingsprogramma in havo en vwo 4;
  • een toneelgroep;
  • een techniekgroep;
  • een dansgroep;
  • het leerspel Model United Nations;
  • en meer.

Wat zijn de kenmerken van ’t Atrium?

  • Zorgzaam voor onze leerlingen en het personeel
  • Betrokken en vakkundige docenten
  • Aandacht voor een veilige omgeving en prettige sfeer
  • Een duidelijke structuur
  • Internationale reizen, contacten en uitwisselingsprogramma’s
  • Extra opleidingsaanbod voor leerlingen die nog meer uit zichzelf willen halen
  • Veel buitenschoolse activiteiten, onder andere op het gebied van muziek, kunst en cultuur
  • Goede onderwijsresultaten

Indeling van de dag

Hoeveel lesuur heb je in een week?

Gemiddeld heb je drie of vier vaklessen per dag. Daarnaast zijn er minstens zes flexuren van 40 minuten in een week.

Hoe lang duren de lessen?

De vaklessen duren 80 minuten. De flexuren duren 40 minuten.

Hoeveel pauzes heb je?

Na iedere vakles heb je een pauze van 20, 30 en 15 minuten. In de pauze mag je eten en drinken, want dat hebben we liever niet tijdens de les.

Wat gebeurt er als er een les uitvalt?

Als dat gebeurt, vangt in onze tweejarige brugperiode een invaldocent dat lesuur op. We hebben hiervoor een kist met leuke boeken in het Nederlands en Engels. Die ga je in dat lesuur lezen. Soms mag je ook alvast je huiswerk maken.

Als een docent in het eerste of laatste uur uitvalt, vervalt dat lesuur. Dan mag je later naar school of eerder naar huis. Soms gaat de les door en heb je van een andere docent les.

Mag je van het schoolplein af in de pauze?

Klas 1, 2 en 3 mogen in de pauzes niet van het schoolterrein af, ook niet in tussenuren. Leerlingen in de bovenbouw mogen dat wel, maar alleen na toestemming van de receptie.

Magister en Zermelo

Wat is Magister?

Magister is een programma waarin je je huiswerk, je cijfers en je agenda kunt inzien. Digitaal lesmateriaal kun je ook opvragen via Magister. Het handigst is om de Magister-app op je telefoon te zetten.

Hoe zie ik mijn rooster?

Via de Magister-app zie je je persoonlijke rooster. Als er een wijziging is, bijvoorbeeld van een klaslokaal, dan zie je dat gelijk in dit rooster.

Hoe moet ik huiswerk noteren?

Het beste is om je huiswerk zelf in een agenda te noteren. De docent noteert het huiswerk ook in Magister. Dat is weer handig als je een les afwezig bent geweest. Huiswerk zie je in je rooster vermeld staan. Je ouders hebben ook toegang tot Magister en kunnen je zo helpen bij je planning voor bijvoorbeeld toetsen.

Zermelo

Zermelo is een programma waarin je je rooster kunt zien én het programma waarin je je flexuren kunt kiezen.

Extra hulp

Hoe gaan jullie op school om met dyslexie?

Voor leerlingen die extra ondersteuning en aandacht nodig hebben, werken we met zorgcoaches. Er worden dan bijvoorbeeld afspraken gemaakt waar de docenten rekening mee kunnen houden. Leerlingen met dyslexie kunnen bijvoorbeeld ook meer tijd krijgen bij hun toetsen.

Ik kan niet goed plannen. Kan ik hier hulp voor krijgen?

In de brugklas krijg je iedere week twee mentorlessen. Dan leer je hoe je moet plannen en hoe je het beste kunt leren. Dit noemen we studievaardigheden. Daarnaast werken we met zorgcoaches voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

Hoe gaan jullie om met leerlingen met AD(H)D?

Ook leerlingen met AD(H)D krijgen bij de aanname extra individuele aandacht. Samen met de leerling en ouders/verzorgers kijken we dan hoe we de beste ondersteuning kunnen geven. Denk aan gesprekken met de orthopedagoog, de zorgcoördinator of met de mentor. Er worden dan bijvoorbeeld afspraken gemaakt waar de docenten rekening mee kunnen houden.

Top